Ni na na ni na na... Boktipset!

Jag har varit dålig på att ta mig tid att sitta ner med en bra bok och bara läsa i sommar. Mycket annat som tagit plats i tankarna så det har varit svårt att hitta ro´n att bara sitta på röva... :)
Men två böcker har jag i alla fall lyckats påbörja och ta mig igenom de senaste veckorna, och de tänkte jag tipsa er om nu!

Först läste jag Flykten av Rudolf Vrba.
Det är en sann historia som utspelar sig under andra världskriget. Rudi och hans vän lyckas med det omöjliga; att rymma från Auschwitz-Birkenau. Spännande, spännande, spännande och ännu mer spännande när berättelsen är sann. Jag har alltid varit faschinerad av allt det där med förintelsen. Och jag blir alltid lika förundrad varje gång jag läser något som berör den att allt det där verkligen kunde hända. Helt ofattbart!
Rudolf Vrba's beskrivningar tar andan ur en... Läs!





Den andra boken läste jag klart igår. Kunde knappt lägga den ifrån mig när jag väl börjat, och på ett par dagar var den slut. 14 år till Salu av Caroline Engvall. Även detta en sann historia. (Tyvärr, får man väl lov att säga...)
Boken handlar om Tessan, en vanlig 14-åring i en svensk liten stad, som en dag blir våldtagen. Hon börjar sälja sin kropp till vuxna män. Ja, ni fattar. Läs den och förundras över att det faktiskt händer runt omkring oss...





Kommentarer
Postat av: Emmah

Visst var den bra? Hade så svårt o sluta läsa jag med...

2010-08-17 @ 13:18:35
Postat av: Micka

Inte visste jag att du var fascinerad av förintelsen. Jag tror inte att jag visste det iaf.. Det är jag oxå! De är så hemskt.

2010-08-19 @ 13:00:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0